Köpvillkor

Förstasidan Köpvillkor

Prisförändringar
Databutiken förbehåller sig för tekniska fel i prisfil, tryckfel, ändringar av priser och specifikationer utan varsel.

 

Betalningsalternativ

Privatpersoner

- Betala i butik

- Kortbetalning
Vid köp med kort så krävs att du har 3D Secure anslutet till ditt Visa eller Mastercard. 3D Secure är samlingsnamnet för den nya säkerhetsteknik som VISA och MasterCard gemensamt tagit fram för att identifiera kortinnehavaren vid köp över Internet. Vid kortbetalning dras pengar när beställning görs och kvitto på betalning skickas på angiven epostadress.

Företag

- Försäljning till företag kan efter sedvanlig kreditprövning ske mot faktura som förefaller till betalning 10-30 dagar från fakturadatum. Kreditprövning kan påverka leveranstid.

- Kortbetalning
Vid köp med kort så krävs att du har 3D Secure anslutet till ditt Visa eller Mastercard. 3D Secure är samlingsnamnet för den nya säkerhetsteknik som VISA och MasterCard gemensamt tagit fram för att identifiera kortinnehavaren vid köp över Internet. Vid kortbetalning dras pengar när beställning görs och kvitto på betalning skickas på angiven epostadress.

 

Fraktalternativ
Beställningar som görs på Databutikens hemsida kan väljas att antingen hämtas fraktfritt i vår butik eller att få order hemskickad mot en fraktkostnad.

- Hämtning butik.
Ingen fraktkostnad tillkommer (när du beställer på hemsidan) och väljer att hämta fraktfritt i butik. Vi skickar e-post när order finns klar för hämtning när samtliga produkter på ordern finns i butik.

- Fraktkostnad
Frakt tillkommer på samtliga ordrar som skickas. Grundfrakten är för närvarande från 150 kr inkl moms för standarpaket.
Om försändelsen är skrymmande, måste levereras på pall eller om den omfattar flera kollin så kan extra frakt tillkomma. Inga delleveranser tillämpas. Order skickas när allt finns på lager för leverans.

Outlöst paket
Om du som kund inte löser ut ditt paket kommer Databutiken debitera dig kostnaden för fraktkostnad tur och retur. Därutöver tillkommer en kostnad på 150 kr för administrativa kostnader.

Leveranstid

Normalt leverans inom 2-4 dagar
Lagerförd vara levereras normalt inom 2-4 helgfria arbetsdagar, förutsatt att den finns på vårt centrallager.
Vid lagerbrist eller om varan är en beställningsvara avgörs leveranstiden av tillgången hos våra leverantörer.
Då kan leveranstid bli längre än 2-4 helgfria arbetsdagar.

Beställningsvara
Varor vi inte lagerför beställs från våra leverantörers lager. Det medför att leveranstid kan bli längre hos beställningsvaror än för lagerförda varor.
Normalt kan detta ta upp till 14 dagar.

Produktinformation
Även om vi gör vårt bästa för att ge relevant information, så är bilderna bara till för att ge ett generellt intryck, och själva varan behöver nödvändigtvis inte se ut precis som på bilden. Om det råkar vara skillnader mellan produktöverskrift, beskrivning och bild, så är det oftast produktöverskriften som stämmer (tex. PC:n kommer inte nödvändigtvis med monitor även om bilden visar det). Om något är oklart så är du välkommen att kontakta kundtjänst före du beställer.

Garanti
Samtliga produkter hos Databutiken förutom förbrukningsartiklar har minst ett års produktgaranti. Garantin omfattar fabrikationsrelaterade fel på varan, det vill säga fel som fanns redan när varan levererades. Fel på grund av yttre åverkan omfattas inte av någon garanti. Kvitto krävs för att styrka att garanti föreligger.

Ångerrätt för konsument (privatperson) vid distansavtal
Vid köp på Databutikens hemsida så gäller lagstadgad ångerrätt i enlighet med distansavtalslagen. Du kan ångra ditt köp i upp till 14 dagar från det att du har tagit emot varan eller hämtat den i vår butik. För att ångra ditt köp så måste en returanmälan göras inom 14 dagar via vår hemsida . När vi har mottagit varan så kommer varan att krediteras dig mot ditt betalkort alternativt kontoinsättning.

För att ångerrätten ska kunna tillämpas måste varan vara i väsentligt oförändrat skick och i originalskick. Ångerrätten gäller dock inte om du lagrat information på en produkt med separat eller inbyggt lagringsmedia såsom en hårddisk, flashminne eller minneskort. Ångerrätten gäller ej heller på datorprogram, förbrukningsartiklar, ljud- och bildupptagningar då förseglingen/plomberingen brutits. Med försegling avses även teknisk plombering (t ex serienummer). Ångerrätten gäller heller inte om en vara till följd av sin beskaffenhet inte kan återlämnas, exempelvis projektorer.

Ångerrätten gäller endast vid köp som är gjort via vår webshop. Ångerrätten är ej tillämplig för företag.

Eventuella fel vid leverans
Vid alla fel så som transportskador, saknad produkt eller fellevererad produkt måste Databutiken kontaktas inom 7 dagar.

Reklamationer och returansökan
Vid reklamation eller retur skall returansökan göras via vårt formulär på Databutikens hemsida innan varan skickas in för åtgärd.

Produkt måste sändas väl emballerad i retur. Kund ansvarar för emballage och transport. Tänk på att alltid emballera produkter väl. Skicka alltid som paket (hårda, stöttåliga kanter). Garantiärenden som är skickade med bristfälligt emballage behandlas inte. Returer som kommer Databutiken tillhanda utan hårdvarufel kommer att debiteras arbetskostnad på 250 kr. För att skrivargaranti skall gälla så krävs originalpatroner enligt tillverkarna (se manual).

Teknisk support
För teknisk support - användarstöd - allmänt eller vid fel i vara, har Databutiken rätt att hänvisa kunden till respektive produkttillverkare samt, i förekommande fall, till tredjepartföretags betalsupport.  Observera att supporten kan vara på engelska för vissa tillverkare, i vissa fall ges support endast via e-post och hemsidor.